A legjobb formátum oktató munkakör kísérőleveléhez
Az új tanév megkezdése előtt minden tanár vázlatot készít az oktatásban szereplő tananyagokról, megtervezve a rájuk szánt időt. Amikor egy kísérőlevél megírását tervezi, elsőként a levél elemeit kell pontosan megértenie. Oktatóként kísérőlevele tartalmazza az alábbi elemeket:
- A kísérőlevél fejléce
- Üdvözlés / megszólítás
- A kísérőlevél bevezetése
- A középső bekezdések (a levél törzsszövege)
- A kísérőlevél lezáró bekezdése (összegzés és javaslattétel)
A kísérőlevél az önéletrajz kiegészítésére szolgál, tulajdonképpen részletesebben kifejtheti az önéletrajz elemeit. Az oktatásban betöltött szerepétől függetlenül, egy oktató minden esetben felhívja magára a "közönség" figyelmét. Ez igaz a kísérőlevélre is. A pályázat beküldése előtt nézzen utána az adott oktatási intézménynek vagy vállalatnak. Lehetőleg tudjon meg mindent a diákokról, az ügyfelekről, a tantestületről és a munkatársakról. Ez a háttérkutatás segít az üzenet közvetítéséhez alkalmas hangnem és kifejezések kiválasztásában.
A kísérőlevelek megírására vonatkozó, átfogó útmutatónkban általános tanácsokat olvashat a kísérőlevél összeállításához. Ebben a cikkben az oktatásban dolgozó szakemberek részére összeállított, részletes javaslatokat talál.
Tisztelt Takács Gábor úr!
Örömmel értesültem róla, hogy a Jókai Mór Általános Iskola napközis nevelőt keres. Régóta figyelemmel kísérem iskolájuk működését és személyesen több családot is ismerek, akik rendkívül elégedettek az intézmény kiemelkedő oktatási és nevelő munkájával. Nagyon remélem, hogy a diákok sikerét előtérbe helyező és a fejlődést segítő kivételes hatékonyságú tanrendjük és nevelésük révén nekem is lehetőségem nyílik diákjaik és ezen keresztül a közösség családjainak segítésére.
Tanítóként jelentős tapasztalatokkal rendelkezem az alsós gyerekekkel végzett munkában, eredményesen dolgoztam integrált osztályokban, különböző hátterű gyerekekkel. Oktatási filozófiám középpontjában az az elmélet áll, miszerint a gyerekek akkor képesek a legjobb teljesítményre, ha saját érdeklődési körük és kíváncsiságuk mozgatja őket. Megtisztelve érezném magam, ha a Jókai Mór
Általános Iskola oktatóival és munkatársaival együtt dolgozhatnék, és együtt nyújthatnánk a diákoknak felejthetetlen tanulási élményt.
Kérem jelezzék, amennyiben ezt a lehetőséget személyesen is megvitathatjuk. Köszönöm a lehetőséget. Tisztelettel:
Varga Szabolcs
A kísérőlevél fejléce
A levél fejléce hasonló szerepet tölt be, mint az óraterv címe és adatai. A munkaerő-toborzók pontosan tudják, milyen információkra lesz szükségük az állásinterjú megszervezéséhez.
Jól látható módon tüntesse fel nevét, e-mail címét és elérhetőségeit. Egy kreatív betűtípus és egy kis szín elegendő a fejléc díszítéséhez. Ha kisgyerekeket tanít, esetleg rajztanárként szeretne elhelyezkedni, a dekoráció lehet egy kicsit élénkebb és energikusabb. Ezzel jelezheti elkötelezettségét pályája iránt.
Ha a dekoratívabb elemek mellett dönt, mindig tartsa sem előtt, hogy az elsődleges cél a kapcsolatfelvétel, vagyis a díszítés ellenére az adatok maradjanak jól olvashatóak.
A kísérőlevél üdvözlő szövege
Az üdvözlés határozza meg az oktatási területet célzó kísérőlevél hangnemét. Javasoljuk, hogy maradjon a megszokott "Tisztelt Teljes Név!" megszólítás mellett. Kísérőlevél példáinkban is ezt a megoldást választottuk. Ha szükséges, akár többször is ellenőrizze, hogy helyesen írta-e a címzett nevét. Az oktatási ágazatban sokan rendelkeznek különböző tisztségekkel. A levél elküldése ezt is ellenőrizze le a címzettre vonatkozóan. A helytelen név vagy titulus használatával gyorsan csökkenhetnek (vagy megszűnhetnek) esélyei az állásinterjúra.
Egyes intézményekben, különösen alapítványi vagy magániskolákban, a közvetlenebb hangnemet részesítik előnyben. Ilyen esetben nyugodtan használja a "Kedves Utónév!" variációt. Ha azonban nem biztos a dolgában, ne térjen el a hivatalosabb formátumtól.
Amennyiben nem találja a munkaerőfelvételért felelős személy nevét, a "Tisztelt Cím!" megszólítás is megteszi. Ennél a munkakörnél nem ajánlott a "Tisztelt Igazgatónő!" vagy bármely hasonló, általános megszólítás, mert nem biztos, hogy a kellő udvariasságot sugallja.
A kísérőlevél megszólításának célja: Az igazgató, a személyzeti osztályvezető, illetve jövendőbeli főnöke személyes megszólítása és a levél hangnemének meghatározása.
Tisztelt Takács Gábor úr!
A kísérőlevél bevezető szövege
Karrierje során több száz emberrel találkozik, így tisztában van vele, milyen fontos az első találkozás. Kísérőlevele bevezetése pont olyan, mint az a bizonyos első benyomás. Feladata az "nagy ötlet" bemutatása és a további tartalom elővezetése.
Az alábbiakban nagy vonalakban összegyűjtöttük a használható elemeket:
- Egy mondatban mutassa be magát és karrierjét.
- Írja le pályája azon sikerét, amire a legbüszkébb (a munkakör betöltéséhez szükséges készségét kiemelve).
- Indokolja, miért Ön a megfelelő jelölt az állás betöltésére.
Ebben a bekezdésben mindenképpen válaszoljon az alábbi kérdésre: "Miért Önt alkalmazzam?" Egy álláspályázatban soha nem szabad szerénynek maradni. Ha Ön nem tudja megindokolni, miért érdemest Önnel dolgozni, a személyzeti osztályon sem fogják alkalmasnak találni.
A kísérőlevél bevezetésnek célja: A személyzeti felelős tájékoztatása a jelölt alkalmasságáról és lenyűgöző hatás elérése a legjelentősebb eredmény bemutatása révén.
Örömmel értesültem róla, hogy a Jókai Mór Általános Iskola napközis nevelőt keres. Régóta figyelemmel kísérem iskolájuk működését és személyesen több családot is ismerek, akik rendkívül elégedettek az intézmény kiemelkedő oktatási és nevelő munkájával. Nagyon remélem, hogy a diákok sikerét előtérbe helyező és a fejlődést segítő kivételes hatékonyságú tanrendjük és nevelésük révén nekem is lehetőségem nyílik diákjaik és ezen keresztül a közösség családjainak segítésére.
A kísérőlevél törzsszövege (középső szakasz)
Elérkezett a bemutató ideje. Itt részletes leírással alátámaszthatja a bevezetésben megfogalmazott üzenetet és az olvasó jobban megismerheti személyiségét. Oktatók esetében rendkívül fontos a kommunikáció stílusa és a használt nyelvezet. Ebben a szakaszban megmutathatja erősségeit.
Részletesen írja le alkalmazott pedagógiai módszereit, hogyan használja oktatási stílusát az osztályteremben és mi módon fejleszti a rendelkezésre álló oktatási anyagokat. Sorolja fel a kommunikációt segítő szociális készségeit, a tanári pályához elengedhetetlen együttműködési képességeit, de ne feledkezzen el tudásalapú készségeiről sem. Az oktatában egyre nagyobb szerepet kapnak a technológiai megoldások és az adatalapú elemzések használata. Mutassa meg milyen innovatív megoldásokat ismer!
Használjon cselekvést kifejező igéket tartalmazó felsorolást. Ezzel megtörheti a levél egysíkúságát és az olvasó figyelmét a fontos részletekre terelheti.
A levél törzsszövegének célja: A bevezetés részletes kifejtése; a képességek és készségek bemutatása.
Tanítóként jelentős tapasztalatokkal rendelkezem az alsós gyerekekkel végzett munkában, eredményesen dolgoztam integrált osztályokban, különböző hátterű gyerekekkel. Oktatási filozófiám középpontjában az az elmélet áll, miszerint a gyerekek akkor képesek a legjobb teljesítményre, ha saját érdeklődési körük és kíváncsiságuk mozgatja őket. Megtisztelve érezném magam, ha a Jókai Mór
Általános Iskola oktatóival és munkatársaival együtt dolgozhatnék, és együtt nyújthatnánk a diákoknak felejthetetlen tanulási élményt.
Az oktató munkakör kísérőlevelének lezárása (összegzés és elbúcsúzás)
Egy tanóra végén összefoglaljuk az aznap tanultakat, lehetőséget biztosítunk az esetleges kérdésekre és elővezetjük a következő óra tartalmát. Hasonló módszert alkalmazhatunk a kísérőlevélben is.
Elsőként, emlékeztesse az olvasót, milyen nagyszerű jelölttel van dolga. Ezután mutassa meg, milyen lelkesedéssel fordul hivatása felé. Erre kiválóan alkalmas egy személyes vonatkozású megjegyzés pályaválasztásának okairól vagy a megpályázott állás jelentőségéről. Ebből világossá válik, hogy szándékai komolyak és az állásinterjún feltett kérdések irányát is kijelöli.
A kísérőlevél nem lehet teljes egy felszólítás vagy felhívás nélkül. Udvariasan kérjen lehetőséget egy személyes elbeszélgetésre. Kísérőlevél mintánkban a kérés megfogalmazására is találhat példát.
A kísérőlevél lezárásának célja: Lehetőség biztosítása a további kérdésekre; a jelölt erényeinek ismételt kiemelése.
Kérem jelezzék, amennyiben ezt a lehetőséget személyesen is megvitathatjuk. Köszönöm a lehetőséget. Tisztelettel: Varga Szabolcs