Minden jó tanár a saját "nagy ötletének" bemutatásával, illetve a tanítványoknak átadni kívánt ismeretekkel kezdi mondandóját. Oktatási szakemberként önéletrajza nagy ötlete az összegzés szakasz. Gondolja át összességében milyen üzenetet szeretne közvetíteni (az adott álláshoz igazítva), majd 3-4 sorban foglalja össze gondolatait.
Önéletrajzában egyedül itt nyílik lehetősége bemutatni személyiségét, ezért különösen ügyeljen arra, hogy a leírt szöveg és az oktatási stílusa összhangban legyenek. Az első mondatban próbálja meg egész karrierjét bemutatni. Ezután részletesen számoljon be arról az oktatási teljesítményről, amelyre a legbüszkébb. Ha elegendő hely áll rendelkezésére, mutassa meg mennyire érdeklődik egy adott tantárgy iránt vagy mesélje el, miért választotta a tanári pályát.
Mivel a szakasz formátuma szabadon választható, nyugodtan használjon egy kis inspirációt! Próbálja ki az alábbi önéletrajz mintákat: Középiskola után főiskolai felvételhez alkalmas önéletrajz mintát és főiskolai oktatóknak szánt önéletrajz példát kínálunk. Ha általános iskolai vagy középiskolai tanárként keres állást, hasznosnak találhatja középiskolai tanároknak, felsőtagozatban oktató tanároknak, illetve tanítóknak összeállított önéletrajz mintáinkat. Emellett érdemes megtekintenie magántanároknak összeállított önéletrajz példánkat, különösen, ha magánoktatást is vállal.
Az alábbiakban egy önéletrajz példa összegzés szakaszát találja.
Alsó tagozatos osztályok oktatásában tapasztalt, munkája iránt elkötelezett tanítóként állást keresek. A gyerekek figyelmét lebilincselő óratervekkel és átgondolt utasításokkal kivételes eredményeket sikerült elérnem.
Oktató szakemberként összeállított önéletrajza szakmai tapasztalat szakaszában mutathatja meg a munkáltatónak, hogy mi mindent sikerült elérnie karrierje során. Nem hiába használtuk az "elérnie" kifejezést. A dokumentum ezen része nem csupán munkafeladatainak felsorolása, de egyben sikereinek mércéje is.
Hogyan tudná konkrétabban megfogalmazni feladatait? Az nem elég, hogy hetedik osztályban tanított matematikát. Például, ez idő alatt nőtt az osztály átlaga matematikából? Sikerült valakivel megkedveltetnie a matekot? Összeállított olyan óratervet, amit aztán más tanárok is átvettek? Ilyen jellegű eredményekkel megkülönböztetheti magát a többi jelentkezőtől.
Az oktatásban a számok és a statisztikai adatok fontos szerepet játszanak a fejlődés mérésében. Ezért szakmai tapasztalatai tartalmazzanak olyan adatokat, melyekből az olvasó világosan láthatja, milyen hatása volt munkájának.
Osztályfőnök 3-4. osztály , Pécsi Belvárosi Általános Iskola, Pécs
August 2018 - June 2022
Tanító 1-2. osztály , Kovács Béla Általános Iskola, Pécs
September 2014 - June 2018
Önéletrajza készségek szakaszának összeállítása során valószínűleg olyan kifejezések jutnak eszébe, mint a kommunikáció, az együttműködés és az empátia. Azonban ne feledje, hogy az oktatás egyre több technikai jellegű tudást igényel. Listájából ne maradjanak ki a számítástechnikai ismeretek (különösen, ha ezt az álláshirdetés is tartalmazza).
Készségeit úgy válogassa össze, hogy a lista egyaránt tegyen tanúságot elméleti és gyakorlati tudásról, és a ne hagyja ki azokat a tulajdonságait sem, amitől a diákok és a szülők kedvencévé válhat. Ez a szakasz azért bír nagy jelentőséggel, mert a munkaerő-toborzók akár pár pillanat alatt megállapíthatják, hogy a pályázó rendelkezik-e a kívánt képességekkel és itt emelheti ki kiváló oktatói jellemzőit is.
Az alábbiakban egy önéletrajz készségek szakaszára talál példát.
Nem meglepő, hogy az oktatók maguk is nagyra értékelik a tanulást, ezért ezt a szakaszt a készségek bekezdés elé helyezze (sőt, ha még kezdő, akár a szakmai tapasztalatokat is megelőzheti). Sorolja fel diplomáit, illetve tanulmányi átlagait. Már ha ez utóbbiak említésre méltóak. Ne feledje, hogy sok iskola a diploma másolata mellett a tanulmányi átlagra is kíváncsi.
Ha szaktudását tanfolyamokon vagy képzéseken sikerült bővítenie, ezekről se feledkezzen meg!
Itt említse meg azt is, ha tartott már előadást konferenciákon, újságcikke jelent meg vagy részt vett valamely oktatási szervezet munkájában. Ha több ilyen jellegű információt is meg tud osztani, érdemes ezeket egy különálló, Szakmai tevékenységek szakasz alatt feltüntetni.
Tanító, Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, Kecskemét
September 2010 - May 2014